Persbericht IPC op de Brinck

                              






PERSBERICHT
 

Bezoek aan Deltawerken maakt indruk

op leerlingen IPC-school De Brinck Uden

 

UDEN – Basisschool De Brinck in Uden werkt sinds dit schooljaar met IPC en heeft haar leerlingen onlangs laten ervaren hoe leuk het is om hiermee te werken. In het kader van de unit Nederland Waterland zijn groepen 6/7 en 7/8 naar Neeltje Jans in Zeeland gereisd om met eigen ogen de Deltawerken te zien. “Het was echt fantastisch. Het was een woeste dag en heel bijzonder om te zien wat de kinderen ervan konden opsteken. Ik werk al lang in het onderwijs en leren uit boeken hoort erbij. Maar leren door te ervaren, doen, voelen en zien biedt veel meer”, aldus leerkracht Mascha de Groot.

Het begon allemaal met een grap van De Groot. ‘We moeten gewoon met de kinderen naar Neeltje Jans, want dan kunnen ze het allerbelangrijkste romdom dit thema zelf ervaren’, zei ze bij aanvang van de unit tegen een collega. En die opmerking kwam vaker voorbij: “Want het was een grote wens van mij om echt op pad te gaan met mijn klas.” Ze toog naar de directeur met het plan voor een bezoek aan de Deltawerken. Er was een klein budget vanuit school beschikbaar, de rest moesten de kinderen met hun eigen ondernemerschap bij elkaar brengen. En toen gebeurde er volgens Mascha de Groot zoveel grappigs. De kinderen gingen fanatiek aan de slag: er werden auto’s gewassen, honden uitgelaten en cupcakes gebakken. Op die manier hadden ze in een mum van tijd genoeg geld bij elkaar om een leerzaam uitstapje te maken naar Zeeland.

Op 22 februari was het zover. Na een tocht van twee-en-half uur in de bus waren de 51 leerlingen en vijf begeleiders klaar voor het Deltapark. Ze zagen er een film over de watersnoodramp die Zeeland trof en de ontwikkeling en bouw van de Deltawerken. “Door het zelf te zien realiseren de kinderen zich nu waarom de Deltawerken wereldberoemd en uniek zijn.”

Vooral de rondleiding maakte volgens Mascha de Groot veel indruk: “We hadden namelijk exact zo’n weer als destijds in februari 1953: met storm, springtij en hoogwater. Perfect dus! En we zagen hoe die woeste zee het land binnenstroomt terwijl we bovenop die werken stonden. Ge-wel-dig.” Daarna mochten de kinderen een uur op het park rondlopen en konden ze de zeehondenshow bezichtigen en het aquarium bekijken. En natuurlijk werd er een avontuurlijke rondvaart gemaakt op de Oosterschelde.

Het grote voordeel van dit bijzondere bezoek aan Neeltje Jans is dat de bovenbouw-leerlingen van De Brinck zich nu veel meer kunnen inbeelden wat een watersnoodramp inhoudt en wat de zee in combinatie met wind kan doen. “We hebben ze Nederland waterland echt laten ervaren. Mijn droom is uitgekomen: met de leerlingen op pad en ze laten leren door te ervaren en meemaken. Daar kan geen enkel boek tegenop.”

 

Het IPC, International Primary Curriculum, is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor kinderen van 4 t/m 12 jaar, dat gericht is op de creative- en zaakvakken en waarbij effectief leren centraal staat. Het is onderlegd met een duidelijk leerproces met specifieke leerdoelen voor elk vak. De leerlingen worden daar actief bij betrokken.

IPC speelt in op de steeds kleiner wordende  en veranderende wereld en de onderwerpen sluiten aan bij de leef- en belevingswereld van basisschoolkinderen. IPC werkt met units: blokken variërend van zes tot elf weken waarin één thema in alle vakken wordt behandeld. In Nederland zijn inmiddels meer dan 200 scholen die met het curriculum werken. De Brinck, die onder de stichting OOG-scholen valt, is er een van.

 

 

‘Leren door te ervaren, doen,

voelen en zien biedt veel meer’

leerkracht Mascha de Groot